29 september – 1 oktober, Nürburgring. De prefinale van de Supercar Challenge werd verreden in de prachtige Duitse Eiffel naast de legendarische Nordschleife. Jimmy Adriaenssens tekende present om de kleuren van het Antwerpse Spork Racing Team te verdedigen in de witrode Spaanse bolide. Met oog op een overwinning vatte hij het weekend met volle moed aan!
De vrije trainingen toonden aan dat er best nog een beetje werk was alvorens in staat te kunnen zijn om potten te breken in de Supersport 2 klasse. Mits wat aanpassingen werden er stappen in de goede richting gezet, maar pas toen de hemelsluizen zaterdagochtend open gingen voelde het Antwerpse team hun ambities naar de realiteit neigen. Op een door en doornatte omloop werd de kwalificatie aangevat en al varend van de ene bocht naar de andere, voelde Jimmy zich kiplekker in deze tricky omstandigheden. Onmiddellijk in de eerste ronden klokte Jimmy al pole positie in het algemene klassement en wist daarmee de Porsches 991 GT3 Cup, de BMW M4 silhouettes en tal van andere zogenaamd snellere wagens te
verschalken. “Ongeveer het gehele eerste kwartier prijkte ik bovenaan op de monitoren, wat me natuurlijk motiveerde om dieper en dieper te gaan. Uiteindelijk had ik de pech dat de stroelende regen verminderde en de ‘rivieren’ over het asfalt langzamerhand optrokken. Dat resulteerde in het feit dat de krachtigere wagens hun vermogen beter op de grond kregen en toch nog het verschil konden maken. Ik klokte uiteindelijk af op P2 voor beide races en keek uit naar de eerste wedstrijd die alsook in natte omstandigheden zou verreden worden!” aldus Jimmy Adriaenssens.
Zo gezegd, zo gedaan, als het in de Eiffel regent, dan kan je wel zeggen dat het echt regent. Geen minuut ging voorbij tussen kwalificatie en race zonder dat het even ophield met regenen. De ‘wet race’ werd een feit! “Gekwalificeerd op P2 werd de race opgesteld en al in de opwarmingsronde werden de tricky omstandigheden nog maar eens duidelijk. Voor mij ging, bij het verlaten van de Mercedes-arena, een Porsche van de baan, gelukkig met beperkte schade aan de voorbumper. Twee bochten later zag ik een BMW M4 silhouette achter mij het grind in schuiven en vlak na het startsein ging een KTM Xbow voor mij in de rondte in de Mercedes-arena zelf. Ik trachtte me er niet door uit het lood te laten slaan en concentreerde me vooral op de time gap tussen mezelf en de leider in de klasse. Halverwege de race kwam ik de pits opzoeken voor de verplichte pitstop met een achterstand van ca. 10 seconden op de leider. Gezien het resultaatssecondensysteem kwam ik als eerste de baan op met een voorsprong van een dikke 10 seconden en diende ik de wedstrijd te controleren en mijn voorsprong te behouden. In deze top omstandigheden voelde ik me helemaal thuis en was het een kleintje om te controleren.” Uiteindelijk kwam de witrode Seat Supercopa als eerste over de lijn met een voorsprong van net geen 30 seconden op de BMW E92 M3 van Ollie Taylor. De eerste overwinning van 2017 werd meteen een feit!
De tweede race werd echter verreden onder een heerlijk herfstzonnetje en hier werd de taak meteen een stuk moeilijker. De GP strecke van de Nürburgring heeft zowat alles om het een voortrekker moeilijk te maken, en dan hebben we het vooral over trage bochten waar uitaccelereren steeds gepaard gaat met onderstuur. “Doordat bijna de helft van alle bochten in derde versnelling genomen dient te worden verliezen we enorm veel tijd bij het lanceren uit de bocht. Je krijgt het vermogen niet zo goed op de grond als de achterwiel aangedreven wagens en dus moet je op de snelle stukken heel diep gaan om die verloren tijd weer in te halen. Het was dan ook logisch dat P3 in race 2 het hoogst haalbare was. Nog net een podium, maar helaas geen topresultaat als daags ervoor.” aldus Jimmy.
Spork Racing is verheugd haar naam weer even goed op de kaart te hebben gezet op de Duitse omloop en plant nu richting de toekomst. Tijdens de Supercar Challenge seizoensfinale op Assen tekent zij voorlopig niet present, dus zullen zij de tabellen weer vervoegen in 2018! Tot dan!