15 mei 2018, Jimmy Adriaenssens en Niki Wera, beide ‘Engineers Go Racing’-piloten sloegen de handen in elkaar om onder leiding van het ervaren Spork Racing Team de BMW E36 3.25i de sporen te geven op het Limburgse asfalt van circuit Zolder.
Jimmy Adriaenssens: “Ik had reeds veel gehoord over de sportiviteit, diversiteit en aangename sfeer in dit Nederlandse DNRT kampioenschap dus ik was reeds langs geïnteresseerd om eens een keertje deel te nemen. Nu de omstandigheden gunstig waren hebben ik en Niki de koppen bij elkaar gestoken en present getekend op een circuit dat we beide als geen ander kennen. Daarbij kan een beetje nationalisme nooit kwaad om onze noorderburen het vuur aan de schenen te leggen in eigenste Belgiëlandje!”
Niki Wera: “Reeds in 2017 kwam ik reeds aan de start in dit Nederlandse kampioenschap met onze competitieve ‘bijna’ oldtimer. Gezien de hoge eindnotering toen, was de keuze snel gemaakt om opnieuw deel te nemen. Vooral Zolder zit goed ingeprent bij me, dus gaf ik er de voorkeur aan om opnieuw te rijden waar ik lichtjes in het voordeel was.”
De kwalificatie verliep perfect, het Antwerps-Brusselse duo kwalificeerde immers pole position voor de eerste race! De start van de eerste race kwam ter rekening van Jimmy Adriaenssens. Na een relatief conservatieve start haakten meteen meerdere rijders in elkaar en werd er reeds in de eerste ronde een ‘Code 60’ ingelegd om de aanrijdingen te neutraliseren. “Zoals steeds met een code 60 is het langzaam rijden en afwachten tot de baan is vrijgemaakt en zorgen dat je alert bent voor de restart. Het feit dat ik als Belg de baanposten op circuit Zolder goed wist staan, kon ik op het moment dat de groene vlag getoond werd meteen een verschil maken en wist ik al snel terug op te rukken naar de eerste plek. De race verliep verder stabiel en het was een kwestie van controleren en de buit binnen halen.” Adriaenssens pakte een eerste plek in de klasse en het was aan Niki om zich voor te bereiden en bij voorkeur alsook een overwinning veilig te stellen in de tweede race!
Het lot besliste echter anders over de situatie, na de ogenschijnlijk ‘eenvoudige’ winst werd het duo Adriaenssens-Wera een klasse hoger gezet samen met nog enkele concurrenten. Dit maakte natuurlijk dat de rijders hun eerste plek kwijt waren en genoegen moesten nemen met een tweede rangschikking (in hun nieuwe klasse). Niki Wera “Deze situatie legde natuurlijk meteen meer druk op mijn schouders. Ik zou mezelf immers moeten weren tegen plots veel krachtigere concurrenten met mogelijks ook meer wedstrijdervaring. Ik kwam goed weg bij de start, verloor één plek in de eerste ronde en werd vervolgens op de hielen gezeten door een BMW 1 serie WTCC. Het vermogen dat die wagen produceerde was toch iets teveel spek voor mijn bek en ik diende de duimen te leggen. Doch kon ik vanaf dan de situatie controleren en vond ik aansluiting bij de bewuste BMW 1 serie.” De BMW 1 serie wist net voldoende voorsprong te houden om een aanval van Niki onmogelijk te maken maar toch eindigde de Antwerpse BMW E36 in de punten! Na samentelling van beide wedstrijdresultaten werden Adriaenssens-Wera nipt derde op een handjevol tellen van de tweede deelnemer! Een veelbelovend resultaat dat smaakt naar meer.