Gordon Finest Race… De Kick-Off van meerdere kampioenschappen, waaronder één van de mooiste toerwagen kampioenschappen ter wereld, de Belgian Touring Car Series. Dit jaar zal het Spork Racing Team strijden met 1 Seat Leon Supercopa.
Afgelopen winter heeft het Spork Racing Team niet stilgezeten, onder de deskundige leiding van Herman Adriaenssens werd de wagen van 2009 verkocht en werd een competitievere versie Supercopa gekocht. De Roll-Out in Spa enkele weken geleden verliep veelbelovend en dus kon de wagen in het atelier van Spork Racing rustig zijn eerste gevecht afwachten. Met nog enkele korte testperioden te Zolder werden de laatste afstellingen gevonden.
Uiteindelijk verscheen de Antwerpse Supercopa aan de start afgelopen weekend, de concurrentie zag er ijzersterk uit. 3 wagens voorzien van de laatste updates en een vermogen dat 30 pk hoger ligt leek een beetje schrikwekkend. Die eerste kwalificatie was dan ook het moment om zich te meten met de concurrentie. “Ik wist dat ik in 2010 kon rekenen op concurrentie maar toch geef ik toe dat ik een beetje verrast was. Ik had een derde tijd in de Seat Leon Challenge gerealiseerd en kon hiermee geen genoegen nemen. Na analyse van mijn datalogging kon ik hier en daar nog wat foutjes vinden, ook de afstellingen van de schokdempers waren nog niet optimaal. Er was dus nog een beetje werk aan de winkel. De tweede kwalificatie verliep iets beter en leverde me een tweede startplaats op.” Wist een tevreden Jimmy ons zaterdag mee te delen.
Zondag, de beslissende dag is aangebroken. Jimmy, rechts opgelijnd op de startgrid komt goed weg en kan al meteen 1 plek goedmaken. Tijdens de eerste 2 ronden ontstaat er een gevecht met de Leon van Rosoux – Capocci, maar deze moet zich al vlug gewonnen geven in de remzone voor de chicane. Met een gewaagde maar beslissende aanval slaagt Jimmy erin zijn tegenstander uit te remmen waardoor hij de leiding in de Seat Challenge overneemt. Uiteindelijk blijft het Spork Racing Team gedurende de hele race aan de leiding maar op het laatste nippertje dreigt het mis te gaan. Vier ronden voor het einde krijgt de nummer 45 een melding “Low Fuel Pressure”, aangezien Jimmy tijdens de race en zijn razendsnelle pitstop een mooie voorsprong had opgebouwd kon hij even wat gas terugnemen en wat “zuiniger” rijden. Uiteindelijk geen slechte keuze want Jimmy finishte als eerste Seat Leon Supercopa, derde T3’er en een achtste plaats algemeen met 2 seconden voorsprong op de Leon van Franck.
Na deze mooie prestatie in de eerste manche was de druk om goed te scoren in de tweede manche eens zo hoog. De jonge piloot wou het team graag weer zulk mooi resultaat bezorgen maar wetende dat de andere piloten nu extra op hun hoede zouden zijn was dit helemaal niet eenvoudig. Weerom raakt de jongeling goed weg in de start en baant zich een weg naar voor in het startveld, tot plots voor hem één van de Scirocco’s van WRT aan het spinnen gaat, op het laatste nippertje weet Jimmy hem te ontwijken maar verliest enkele cruciale seconden op de wagen Rosoux – Capocci. Daarbovenop wordt hij gedurende meerdere ronden opgehouden door een tragere S2-silhouette waardoor een potentiële aanval op de leidende Leon vervaagd. Christian Franck put voordeel uit deze situatie en sluit zich aan bij Jimmy, vervolgens ontpopt er zich een hevig gevecht waarin beide Seat rijders heftig reageren op elkaars fouten. Jimmy beslist vroeg te pitten voor de verplichte pilotenwissel en in een razend tempo schiet hij terug de baan op. Na enkele ronden rukt de Safety Car uit en plots verschijnt de Seat van Franck in de verte voor Jimmy. De voorsprong die Franck had was dus blijkbaar al vlug gedicht. Franck ging vervolgens pitten, eveneens voor de verplichte pilotenwissel, wat verbijsterende gevolgen had voor de rangschikking. “Opeens bleek ik leider in de Seat Challenge en tweede in T3, ik kon amper geloven wat de pitcrew mij doorgaf dus bleef ik na de Safety Car alles op alles zetten. Een gegronde keuze achteraf want ik mocht de finishlijn weerom als eerste Seat Leon overschrijden, gepaard gaand met een tweede plaats in T3 en vierde plaats algemeen. Mijn team heeft me meerdere keren moeten vertellen dat ik vierde algemeen was met mijn Seat Leon, ik kon mijn oren niet geloven. Ja, ik heb er absoluut geen woorden voor! Dit had ik echt nooit verwacht, zo’n seizoensopening! WAANZIN!!” aldus een uiterst tevreden Jimmy Adriaenssens.
Na dit weekend is Jimmy leider in de Seat Challenge, met 8 punten voorsprong op zowel Franck als Piron-Minette. Tweede in klasse T3 en vierde in het algemeen klassement. Jimmy Adriaenssens hoopt, in volle euforie, de kleuren van het Spork Racing Team en het merk Seat in Dijon Prenois minstens evengoed te kunnen verdedigen!
Naast zijn deelname in het BTCS-kampioenschap wil Jimmy graag zijn debuut maken in de Seat Leon Eurocup te Zolder en mogelijk te Brands Hatch. Om dit idee te verwezenlijken is hij nog op zoek naar de nodige partners en budgetten…