American Festival Zolder – Nascar Finals, het was binnen dit kader dat het duo Peeters-Adriaenssens hun laatste Belcar Skylimit Sprint Cup wedstrijd van 2023 zou beslechten. Pas halverwege dit seizoen proefden zij op Spa-Francorchamps voor de eerste maal van dit jonge, inmiddels zeer succesvolle sprint-kampioenschap waarna ze ook dit finale weekend te Zolder in hun drukke agenda’s inpasten.
“Vanaf het punt dat we ons halverwege 2023 realiseerden dat onze endurance-geöriënteerde BMW 1.20d toch ook wel wat sprint-capaciteiten bezat en vooral prima in één van de klasses binnen dit kampioenschap paste, zijn we gaan puzzelen om hier wat vaker aan de start te kunnen komen. Spa in juli was een schot in de roos, Zolder in augustus binnen het 24h of Zolder weekend was organisatorisch een no-go, waarop we nu in oktober wel weer van de partij konden zijn. Heerlijk! Wie tegen mij over deze Belcar Sprint Cup praat, doet me steevast wegdromen naar de jaren ’90, waar ik als jongetje van 6 – 7 jaar ’s ochtends de vrienden van men vader de degens zag kruisen in de Starter’s Cup met hun twee-liter VW Golf’s 2 en 3, om dan ’s namiddags men vader aan het werk te zien in de Carglass Cup, Touring Cup, etc. Mooi! Het is ook in dat era dat mijn vader Herman en Ken’s vader Luc Peeters de handen in elkaar sloegen om de legendarische Quick VW Golf 3 zijn faam te laten verwerven. Nét dat maakt onze samenwerking, nu ca. 30 jaar later, eens zo speciaal!” aldus Jimmy Adriaenssens.
Ken Peeters “An sich was de reunie echt wel compleet op dat vlak, men vader Luc, woonachtig te Florida – USA, had de reis naar België gemaakt voor wat quality time met de familie en wanneer beter als tijdens dit finale weekend in Zolder, de plek die hem zelf sportief ook zoveel mooie herinneringen biedt. Maar goed, we zijn hier ook om te racen en niet om jullie te verdrinken in onze nostalgie (lacht). Ik had echt zin om dit weekend eens all-out te sprinten op het circuit van Zolder. Enkele weken terug hebben we nog een uitgebreide testnamiddag ingelegd te Zolder, om ons ervan te vergewissen dat de auto on point was en we snel een sprint-ritme zouden kunnen vinden wanneer het dit weekend om de knikkers zou gaan.”
Beide kwalificaties waren in geen enkel opzicht met elkaar te vergelijken. De eerste kwalificatie werd zaterdagochtend, bijna voor dag en dauw verreden op een ijskoud en nat asfalt. Vanaf dat de wagen buitenreed, was het vechten om ook maar ergens een centimeter grip te vinden, werken om temperatuur in de banden en de remmen te krijgen, maar waarbij uiteindelijk wel een mooie tweede startplek voor de eerste race verzilverd werd. De tweede kwalificatiesessie was er ook eentje buiten formaat, er hing een dreigende bui boven het circuit dus de piloot kreeg de orders meteen aan te vallen en nog voor de bui een kanontijd te zetten. Zo gezegd zo gedaan en nagenoeg de helft van de kwalificatiesessie voerde de Antwerpse #243 de tabellen aan, tot de bui uiteindelijk niet helemaal doorkwam. Toen de kwalificatiesessie abrupt werd afgebroken door een rode vlag en er een ogenschijnlijke pole-posite inzat, moest de meest cruciale snelste ronde worden afgebroken en miste de witblauwe diesel de pole met ca. 6 tienden. Starten vanaf P6 in race 2 werd het eindverdict.
Jimmy Adriaenssens “Met al één zege op zak in Spa eerder dit jaar, hoopten we het potentieel van de BMW 1.20d ook in Zolder gunstig aan te wenden. Mijn uitgangspositie, starten vanop P2 bood perspectieven, maar iedereen weet dat de race eerst nog gereden moet worden natuurlijk. De lichten gingen uit, iedereen lanceerde en iedereen… moest direct in de remmen voor een ongeval. Gele vlaggen, chaos, remlichten, manoeuvres alom, maar we geraakten er zonder kleerscheuren door waarna we de leiding overnamen vlak voordat de safety car werd ingeschakeld. De herstart ging cruciaal zijn, want mijn spiegel liep over van de klasse-concurrentie, allen bloeddorstig azend om de leiding te komen overnemen dus het was duidelijk dat er nog wel wat werk voor de boeg was. Na de herstart kwam ik onder vuur te liggen van een BMW E36 die, met een ogenschijnlijk lichtjes gunstigere BOP, toch wel iets meer reserve had, dus werd het proberen om een fout af te dwingen. We raakten verwikkeld in een intens pur-sang sprint gevecht, mét respect voor ieders materiaal, maar waarbij echt geen duimbreed werd toegegeven! Puur genieten! Uiteindelijk pakten we in de race de overwinning en eigenden we ons weer het maximum van de punten toe. Kon niet beter!”
“De weergoden hadden de tricky condities dit weekend goed verdeeld. Jimmy kreeg spekglad asfalt onder de wielen in de kwalificatie en ik kreeg in race 2 het summum van de Belgische weergrillen voorgeschoteld. Ogenschijnlijk viel er relatief weinig regen in de paddock en ook de wagens in de sessie voor ons, sprayden weinig water op. Ik koos ervoor te starten op semi-slicks en hoe heb ik me die keuze vervloekt… Het circuit was een stuk natter als verwacht, de baan droogde voor geen meter en om er überhaupt snelheid uit te krijgen moest ik best wat risico nemen waarbij ik en de wagen wel heel tailhappy over het Limburgse asfalt gleden. Op zich, het publiek heeft er wel van genoten vermoed ik, zo’n Tokyo-Drift-geïnspireerde BMW 1 die dwars voorbijkomt, maar goed, iedereen weet dat je daar moeilijk potten mee kan breken natuurlijk. Dus na ronde 3 had ik me bij de situatie neergelegd, waarbij ik in de slotfase van de race toch nog de sweetspot van de wagen vond, er überhaupt zelfs de klasse-kampioen nog mee verschalkte, maar helaas geen podium meer wist zeker te stellen. You win some, you lose some… That’s racing! Ik heb in ieder geval bijzonder veel bijgeleerd in deze tricky condities en heb weer een heerlijk raceweekend achter de rug. On to the next!” aldus Ken Peeters.
Zo valt het doek over de Belcar Skylimit Sprint Cup 2023. Met slechts twee deelnames in een kampioenschap over vijf raceweekends wist het duo Peeters-Adriaenssens toch zijn stempel te drukken op het kampioenschap. In een klasse met 17 geklasseerde deelnemers, lanceerden ze zich naar de derde positie in het eindklassement. Wegdromend bij een “what if” als ze het kampioenschap volledig betwist hadden, sleutelt Spork Racing nog aan één potentiële deelname aan een 8 uren endurance op het Nederlandse TT Circuit in Assen of het GP Circuit van Zandvoort. Besluiten ze 2023 op deze high, of gaan ze nog eenmaal maximaal bij onze noorderburen? Time will tell!