In juli ging het duo Peeters-Adriaenssens aan de slag in Spa-Francorchamps met het Spork Racing Team. Zij tekenden in voor twee wedstrijden over elk honderd minuten uit de 100 Series in het BGDC-kampioenschap. De BMW E87 1.20d ademt endurance-racen, wat deze combinatie ongemeen interessant maakt. De wedstrijden werden verreden tijdens het weekend van de 25h VW Fun Cup met zowel op vrijdag als op zaterdag één wedstrijd.
Jimmy Adriaenssens nam de gehele eerste wedstrijd voor zijn rekening en verheugde zich op het afwerken van deze lange stint. “Reeds in de kwalificatie boezemde de wagen enorm veel vertrouwen in. De BMW toonde zich sterk en vooral stabiel op het bijzonder hete asfalt. Bij zomerse temperaturen is het steeds even aftasten hoe de wagen hiermee omgaat, maar de diesel liet zich prima pushen waar nodig. We kwalificeerden ons te midden van meerdere potentieel snellere wagens, dus we wisten dat de start voor enige hectiek kon zorgen.”
Uiteindelijk bleken alle chauffeurs zich ervan te vergewissen dat een gecombineerde race over 100 + 100 minuten niet gewonnen zou worden bij de start van de eerste wedstrijd, dus alle wagens gingen met het nodige respect doorheen de eerste bocht. “Mijn opdracht was duidelijk, een strak ritme aanhouden, niets forceren gezien de hoge buitentemperaturen en maximaal profiteren van het wedstrijdverloop. Met maximaal profiteren bedoel ik de verplichte pitstop uitvoeren op het moment dat er het minste tijd mee verloren zou gaan, bijvoorbeeld onder een safety car procedure.” Zogezegd zo gedaan, nadat de wedstrijd goed op gang was gekomen bood er zich een safety car aan omwille van een Porsche die tot stilstand was gekomen na ‘Double Gauche’ én een BMW E46 die onfortuinlijk de controle was verloren aan Blanchimont met een aanrijding tot gevolg. Jimmy dook meteen de pitstraat in voor de verplichte pitstop om maximaal te profiteren van de traagrijdende wagens achter de safety car. “Helaas kon ik de baan net niet vervoegen voordat de safety car passeerde en was de winst beperkt, doch met de meters die we hadden gewonnen positioneerden we ons hoger in de ranking.”
De tweede wedstrijd op zaterdag werd gestart onder volgorde van de eindrangschikking uit de eerste wedstrijd op vrijdag. Ken Peeters “Ook ik verheugde me op de lange tracktime die deze race met zich ging meebrengen en eveneens mijn opdracht was eenvoudig: een strak ritme rijden, niets forceren en profiteren van het wedstrijdverloop.” De warmte temperaturen eisten ook in deze wedstrijd hun tol van mens en machine want reeds vroeg in de wedstrijd kwam er een safety car procedure op gang. “Initieel leek het een korte safety car procedure te worden, echter bleek na één ronde toch dat de bergingswerken wat langer zouden duren. Op de valreep besloot ik binnen te komen en de verplichte pitstop af te werken.” Dit keer lukte het wel om net voor de safety car de baan op te komen en was deze pitstop een schot in de roos. De snelle diesel kwam voor de safety car de baan op en kon zo de wedstrijd vervoegen in dezelfde ronde als zijn tegenstanders. Na driekwart wedstrijd werd duidelijk wat de winst was van deze goedgeplaatste pitstop en schoot de wit-blauwe diesel omhoog in de rankings. De 1.20 d pakte een 17e plaats overall en finishte als winnaar in de klasse. Dat de puzzel mooi in elkaar viel was een feit en het duo Peeters-Adriaenssens kon met de nodige trofeeën, een goed gevoel en een berg motivatie om volgende keer weer te scoren, huiswaarts keren!
Neem zeker een kijkje naar volgend videoverslag van de wedstrijd