Juli stond voor het DNRT kampioenschap en Spork Racing in teken van de tweede 8h endurance wedstrijd van 2021. Terwijl het duo Peeters-Adriaenssens in de eerste wedstrijd beslag wisten te leggen op een derde plek was de ambitie dan ook om het dit keer nog beter te doen. Met de gifgroene BMW 1.20d zakten zij af naar het Circuit van Zandvoort voor een nieuwe wedstrijd over 8 uren.
“Consistentie is key, zoveel is duidelijk. Elke seconde die je verliest kan het verschil maken over de gehele wedstrijd. Onze strategie was dan ook, de pitstops daar waar mogelijk te laten gebeuren onder code 60 en verstandig om te springen met de tankbeurten. Gezien de zuinigheid van de wagen hoefden we niet elke keer een tankbeurt uit te voeren tijdens de pilotenwissel, dus mits een goede voorbereiding en de nodige fallback scenario’s vatten we de wedstrijd aan. De beginfase van de wedstrijd verliep dit keer een stuk minder chaotisch en aanzienlijk meer beheerst als tijdens de eerste wedstrijd. Al snel vond iedereen zijn plek in het veld en konden we de ronden opstapelen.” Aldus Ken Peeters die vijf van de negen stints zou afwerken.
Jimmy Adriaenssens “Zoals mijn collega aanhaalt, is consistentie inderdaad key. Daarnaast zou dit ook een 100% droge wedstrijd worden, wat impliceerde dat bandenslijtage een belangrijke factor zou zijn. Aangezien het DNRT kampioenschap een iets duurzamere semi-slick oplegt, beperk je het aantal bandenwissels aanzienlijk tijdens zo’n endurance wedstrijd. Doch elke ronde opnieuw was het aan de piloot om een evenwicht te zoeken naar het maximaal haalbare uit de 1.20d en tevens niet te erg te flirten met de limieten van het rubber. Op zich is de wagen een beetje underpowered ten opzichte van de andere wagens in de klasse, dus was racen op strategie bijzonder belangrijk. Een gegeven dat je in gevechten met snellere wagens blijvend moest in acht nemen, maar tegelijk toch geen afbreuk deed aan de fun factor. Hetgeen anderen wonnen op de rechte lijnen, haalden wij in de technischere stukken dan weer terug. Heel deze mix is achteraf gebleken een opdracht waar we als duo goed in geslaagd zijn, we moesten immers enkel vooraan één bandenwissel uitvoeren, we konden zo onze pittime beperken en dat liet zich al snel voelen in de tabellen.”
Na 480 minuten, ruim 800 wedstrijdkilometers bleek de voorbereiding en consistentie zich te lonen. De Antwerpse BMW 1.20d met duo Peeters-Adriaenssens pakte het zilver en kon met een voldaan gevoel terug naar België afreizen. In het najaar staat er nog één 8h DNRT endurance wedstrijd op de planning en na een derde, daarna tweede plek te halen zijn de ambities uiteraard… het hoogste schavot te mogen betreden!