Zandvoort, zaterdagmorgen 23 juni trad het Spork Racing Team aan in het DNRT kampioenschap met hun felbegeerde Seat Leon Supercopa. Rijder van dienst Jimmy Adriaenssens verheugde zich erop om de wedstrijden aan te vatten op het glooiende en bochtige Nederlandse duinencircuit.
Jimmy Adriaenssens: “Het is de tweede keer dat ik aantreed in het DNRT kampioenschap, ditmaal als solorijder maar meteen in de hoogste klasse van het kampioenschap. Met andere woorden wordt het strijden voor het algemene podium. Desondanks dat ik in de hoogste klasse zou uitkomen, zag ik dat het niet eenvoudig zou worden. Maar liefst drie Porsches GT3 cup waarvan twee van de voorlaatste generatie en meerdere BMW’s M3 GTR boden zich aan als directe concurrenten.”
Voor de start van de eerste race besliste de organisatie een uniek idee toe te passen. De laagste klasse wagens diende als eerste te starten en de snelste wagens van het kampioenschap via een herstart, ca. een halve ronde later.
“Zogezegd zo gedaan wachtten we allen geduldig ons startsein af en met het licht op groen schoot ik uit de blokken, reeds op de eerste rechte lijn wist ik enkele plekken goed te maken en nestelde ik mezelf meteen in de top vijf. Het verschil met de eerste drie wagens betrof enkele seconden per ronde, maar het verschil met P4 betrof slechts tienden dus hier zat potentieel. Door constant heftig in gevecht te zijn met mijn achterligger kon ik niet meteen een aanval plannen, maar tijdens een herstart na een code 60 neutralisatie zag ik mijn kans toen de wagen op P4 de herstart te laat opmerkte. Het snelheidsverschil in de rechte lijnen was aanzienlijk, het was een kwestie van met de tanden op elkaar te verdedigen en met 80% concentratie op de achteruitkijkspiegel trachten zo strak mogelijk te rijden.” Het waren bloedstollende ronden op het einde van de race, maar uiteindelijk wist Jimmy zijn vierde plek veilig te stellen en kon hij tevreden terugblikken!
De tweede race verliep ongeveer gelijkaardig, ware het niet dat Jimmy dit keer weinig voordeel uit de start kon halen. Op een zesde positie wist hij dat er nog werk aan de winkel was. “Na enkele ronden in de wedstrijd zag ik mijn kans schoon toen de BMW E46 M3 GTR van Olivier Naaktgeboren een vroeg rempunt koos voor de Audi S bocht. Ik zette me aan de linkerkant langszij en lijnde mezelf alzo optimaal op voor het tweede gedeelte van de Audi S-bocht. Gezien ik mijn neus voor die van Olivier kreeg in de linkse doordraaier kon ik voor hem uitaccelereren. Mits nog een later rempunt als hem aan de Arie L.-bocht was ik er volledig voorbij.” Vervolgens wist Jimmy Olivier’s aanvallen te verschalken totdat de Nederlander een zware fout maakte. Hij miste totaal zijn rempunt in een poging om Jimmy uit te remmen… “Opnieuw aan de Audi S-bocht trachtte Olivier Naaktgeboren mij dit keer uit te remmen, ware het niet dat hij precies totaal zijn rempunt vergeten was om kost wat kost voor te zijn. Ik zag de neus van de BMW komen aan de binnenzijde en ik had twee opties. Insturen en een BMW vol in de deur krijgen of zelf voor het grind kiezen.” Uiteindelijk werd het een combinatie van beide. De Nederlander kreeg zijn wagen geheel niet meer ingestuurd en raakte de roodwitte Seat. Jimmy schoot richting het grind en had vlak erna plots geen stuurbekrachtiging meer. “Het feit dat de stuurbekrachtiging wegvalt na zulk voorval kan duiden op een olieleiding die is losgeschoten, stukke servo pomp of de multi V-riem die geknapt is mits de grindsteentjes. Ik zag dat ik nog steeds een correcte alternator spanning had, dus zou er toch een olieleiding geknapt kunnen zijn en liep ik mogelijk kans om de stuurassistentie volledig stuk te rijden.” Om verdere schade te vermijden, diende Jimmy zijn wagen aan kant te zetten en helaas forfait te geven. Een spijtige zaak dat de Antwerpenaar door een fout van de Nederlander, de handdoek moest werpen maar in deze sport kan het zoiets helaas gebeuren…
Doch met frisse moed worden de plannen gesmeed om een volgende race op de agenda te zetten. Meer nieuws binnenkort!